Het Skryv team bij Vanden Broele, sinds 2021 verantwoordelijk voor het IT-aspect van de dienstverlening, kreeg meteen het signaal zich klaar te houden om de nodige aanpassingen uit te voeren. In nauwe samenwerking met VEKA (Vlaamse Energie- en Klimaatagentschap), Wonen in Vlaanderen en DXC plaatste Skryv op 1 september 2025 de hervormde dienstverlening succesvol live.
Ondertussen bereidt het team zich voor op de vervolgaanpassingen naar aanleiding van de Vlaamse begroting 2026.
Huzarenstukje
De hervorming was geen klein bier, zeker als je weet dat Mijn VerbouwPremie jaarlijks meer dan 150.000 dossiers voor de kiezen krijgt, en dat alle reeds vóór 1 juli ingediende aanvragen, nog volgens de ‘oude’ procedure afgehandeld moeten raken. Het uitvoeren van de nodige aanpassingen was dus een beetje als het werken aan een trein die op volle snelheid voorbijraast.
Els Van de Beek, afdelingshoofd premies & woningkwaliteit Wonen in Vlaanderen getuigt:
“Een knappe prestatie van iedereen die aan het hervormingstraject heeft meegewerkt. Ik heb zelden een project van dergelijke complexiteit gezien, dat zo vlot gelopen is.”
Vlotte oplevering
Evie Lundström, product owner Mijn VerbouwLoket bij VEKA beschrijft de aanvang van het traject:
“Begin 2025 lagen enkel de contouren van de hervorming vast. Exacte details waren nog niet bekend. Toch kregen we van Skryv proactief al een eerste inschatting van de benodigde hoeveelheid tijd en middelen. Daaraan gekoppeld was ook al een eerste plan van aanpak uitgewerkt. Al die info namen we dankbaar mee in de voorbereidingen. Van zodra meer details bekend raakten, hebben we uiteindelijk 1 september als go-live datum geprikt.”
Robbe De Rijck, delivery manager bij Skryv:
“Door in dat prille stadium al zo veel denkwerk te verzetten, konden we in de uitwerkingsfase meteen snelheid maken. Dat leidde ertoe dat we alle tussentijdse mijlpalen, alsook de finale deadline vlot hebben gehaald.”
Johan Vanberghen, expert verbouwpremies bij Wonen in Vlaanderen bevestigt dat alle afspraken correct zijn nageleefd:
“De hervorming is netjes opgeleverd zoals afgesproken. Er zijn geen noemenswaardige problemen geweest. Vanuit het standpunt van de burger was alles duidelijk en ook alle dossierbehandelaars konden vlot verderwerken in de backoffice. Broodnodig, want op 30 juni, de laatste dag waarop je nog een aanvraag volgens de ‘oude’ procedure kon indienen, kregen we maar liefst tot 15 aanvragen per minuut binnen. Het Skryv team heeft zich in mijn ogen bewezen als een betrouwbare partner die op elk gegeven moment de continuïteit kon garanderen.”
Wendbaar dankzij low-code
Mijn VerbouwPremie is in essentie een traditionele, goed beheerde applicatie met die nuance dat alle business-logica, zoals bijvoorbeeld de procesdefinitie of de regels omtrent doelgroepenbepaling, makkelijk aanpasbaar blijft via de low-code tool Skryv Studio.
Gilles Martens, configurator bij Skryv stipt het belang hiervan aan:
“De flexibiliteit die low-code ons biedt, laat de business toe om tot op het laatste ogenblik nog bepaalde wijzigingen aan te vragen. Een grote troef bij het opzetten van premiegerelateerde dienstverleningen, waar deadlines krap zijn en het beleid vaak parallel met de applicatie vorm krijgt. Ook bij de hervorming van Mijn VerbouwPremie hebben we tijdens de zomermaanden nog heel wat processen, voorwaarden en templates bijgesteld.”
Evie Lundström beaamt:
“De samenwerking met Skryv is vlot verlopen. Dankzij de flexibiliteit van hun software en hun laagdrempelige bereikbaarheid, kunnen zij inderdaad heel agile werken.”
Het Skryv team greep trouwens het hervormingstraject aan om Mijn VerbouwPremie nóg wendbaarder en schokbestendiger te maken. Tijdens de afgelopen jaren was de applicatiecode ongemerkt aangedikt met nieuwe regels en business logica.
Nisse Van Sinay, developer bij Skryv:
“We hebben de code nog eens aan een grondige review onderworpen. Alle business logica hebben we uit de code gelicht en geëxpliciteerd in onze BPMN-procesdefinities en DMN-beslissingsdefinities. Dit zorgt ervoor dat we dit in nauwe samenwerking met de business verder kunnen beheren. De recente beslissingen binnen het kader van het Vlaamse begrotingsakkoord 2026, vormen daar een mooi voorbeeld van. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we de tegen 1 januari 2026 bijkomend gevraagde wijzigingen, vlot kunnen uitrollen.”
Evie Lundström:
“Het getuigt van visie en intrinsieke motivatie dat Skryv de hervorming heeft aangegrepen om deze waardevolle back-end aanpassingen door te voeren.”
Skryv platform
Skryv applicaties zoals Mijn VerbouwPremie worden niet van nul opgebouwd, maar vertrekken vanuit een gemeenschappelijk Skryv platform dat in beheer is van een enthousiast ontwikkelteam. Dit gegeven bleek van goudwaarde tijdens de uitvoeringsfase van het project.
Roel De Maeyer, product owner Skryv platform:
“Met grotere projecten zoals Mijn VerbouwPremie gaat altijd wat extra ontwikkeling gepaard. De kracht van Skryv is dat we die ontwikkeling centraal binnen het Skryv platform realiseren zodat deze niet alleen beschikbaar wordt voor Mijn VerbouwPremie, maar ook voor alle andere Skryv applicaties. Concreet is er voor dit project extra flexibiliteit toegevoegd aan de communicatietemplates zodat het mogelijk wordt om kleine snippets zoals een stuk vaste tekst over meerdere templates heen te hergebruiken. Op die wijze ontstaat de mogelijkheid om verschillende varianten van pakweg een motivatiebrief template op een zo efficiënt mogelijke manier te beheren. Een functionaliteit die trouwens ook binnen andere applicaties volop in gebruik is genomen.”
Unieke karakteristieken
Elke Skryv applicatie heeft zijn eigen karakteristieken. Wat maakt Mijn VerbouwPremie bijzonder?
Skryv delivery manager Robbe De Rijck:
“In de eerste plaats het aantal dossiers binnen de applicatie. Mijn VerbouwPremie geniet een grote bekendheid in Vlaanderen net omdat heel veel burgers er ondertussen mee in contact zijn gekomen. Sinds oktober 2022 loopt er gemiddeld om de vier minuten een aanvraag binnen en is er al voor 900 miljoen euro aan premies uitbetaald. Dat volume moet je kunnen opvangen.”
Johan Vanberghen van Wonen in Vlaanderen vult aan:
“Speciaal is ook dat backoffice dossierbehandelaars een live berekening van de premie zien terwijl ze aan een specifiek dossier werken. Dit is zo, omdat we het belangrijk vinden dat dossierbehandelaars inzicht krijgen in de directe gevolgen van hun acties en beslissingen. Verder heeft het ook een praktisch, tijdbesparend nut: van zodra de maximale premie bereikt is, heeft het geen zin dat een dossierbehandelaar nog verdere stukken beoordeelt.”
Een derde punt zijn de vele connecties met authentieke overheidsbronnen en andere externe services.
Developer Nisse Van Sinay:
“Bij elke aanvraag halen we achter de schermen alle nodige gegevens op bij authentieke overheidsbronnen. Denk aan adresgegevens, eigendomsinformatie, perceeldata, aansluitingsnummers bij nutsbedrijven als Fluvius en ga zo maar door. Zo passen we het ‘only once’-princpe toe en bieden we zowel aanvragers als dossierbehandelaars het comfort dat zij dit niet allemaal zelf moeten invullen. Ook het doorsluizen van uitbetalings- of terugvorderingsopdrachten naar Orafin verloopt volautomatisch. Het voordeel van Skryv is dat al die connectoren out-of-the-box beschikbaar zijn binnen het Skryv platform. Ze zijn dus ook eenvoudig inzetbaar binnen andere, nieuwe of bestaande projecten.”
Maturiteit bevestigd
Skryv delivery manager Robbe De Rijck blikt tevreden terug:
“Het doet deugd om vanuit verschillende hoeken positieve reacties te krijgen. Dit is uiteraard een pluim voor alle partijen binnen het partnership, maar ook een bevestiging dat Skryv als product ondertussen een maturiteit bereikt heeft waarop overheden met een gerust gemoed mogen bouwen.”
Boek een demo
Vlot en flexibel processen digitaliseren? We tonen graag hoe u aan de slag gaat met Skryv.
Boek uw demo